Een nieuw type accu met een veel grotere capaciteit en een lager gewicht, de koolstofbatterij, gaat een testfase in.

Racing Team Taisan is de eerste die de nieuwe techniek in een auto zal inzetten.

Het gaat om de zogenaamde ‘Ryden dual carbon’-accu, die volledig gemaakt is van natuurlijke materialen. De batterij bevat geen (zware) metalen of zeldzame aardmetalen, waardoor de accu recyclebaar is.

De elektroden zijn van een speciaal soort katoen, dat via een procedé wordt omgezet in een nieuw type koolstofvezel. Het elektrolyt bestaat uit een nieuw type vloeistof.

20 keer sneller opladen

Het idee van deze accu ontstond al in de jaren zeventig, maar pas zeven jaar geleden begon Power Japan Plus met de ontwikkeling ervan.

De Ryden-accu zou 20 keer sneller geladen kunnen worden dan een lithium-ion accu en veel meer energie kunnen bevatten. In een vergelijkbare capaciteit als de accu in een Nissan Leaf zou het volledig opladen in 12 minuten kunnen gebeuren.

De accu zou niet oververhit raken bij snel laden en ontladen. Racing Team Taisan zal deze claims de komende tijd in de praktijk gaan toetsen. Bekijk de onderstaande video voor meer informatie over Racing Team Taisan en de revolutionaire accu.

Lees meer autonieuws op Carros.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl